Csoma tárlat katalógus 2017
Fény és árnyék
Előszó
A fény energiaforrás és – mint olyan – természeti jelenség, melynek alapvető fontossága van minden élő szervezet, illetve a legtöbb emberi tevékenység számára és felelős minden komplex vizuális, gyakorlati és tudatos tapasztalatunkért. Érzékelésének, egyáltalán a dologi világ térben és színeiben való érzékelésének előfeltétele azonban a fény mellett az árnyék jelenléte is. Bár ellentétesek tehát, mégis elválaszthatatlanul összefonódó, egymásra utalt párost alkotnak. Naturális história című művében id. Plinius arról ír, ahogyan egy Debutade nevű korinthoszi lány, hadba készülő szerelmétől való fájdalmas búcsúja előestéjén, a fiú falra vetülő árnyékát rajzolja körbe egy darab szénnel, hogy vonásairól ennek távollétében is legyen emléke. Ez Plinius szerint a festészet születésének mitikus pillanata, főszereplője pedig félreérthetetlenül a fény és az árnyék. A fény betörése és az azáltal keletkező árnyék joggal számít minden művészeti ág elengedhetetlen kellékének.
A klasszikus értelemben vett grafikánál, maga a papír fehérsége a fény hordozója, a művész pedig fekete festékével alkotja meg rajta a térérzést. A festészetben a fény és árnyék a szín megjelenítésének változatait és hatásának esztétikai minőségét határozza meg. A fény és árnyék a művészetben nem csak alkotó elem, hanem fontos jelentéshordozó is. Az ókori elméletekre alapuló középkori metafizika számára, a szépség minden esetben a fény hatására nyert átlényegülést. A középkori művészetben a fény az istenség megjelenési formája volt, Krisztus pedig maga a fény megtestesítése. A 18. század végén a Felvilágosodás hatására a fény szimbolikusan az értelmet jelenti. Múlt korok naturalisztikus orientációjú művészei, majdhogy paradigmatikusan alkották meg, ahogyan az élet, a szín, a dologi világ elsőként a fény által fedik fel magukat és egy a szem által érzékelhető módon érik el emberi és látomásszerű kvalitásukat.
A művészettel ennyire intenzíven összefonódó, azt tartalmában is önkéntelenül gyakran meghatározó két alkotóelem, a fény és az árnyék téma ideális egy ilyen széles seregszemle mottójául, mint amilyen az évente megrendezett Csoma-tárlat. A felhívásra válaszolva a művészek úgy nyújtanak tematikus alkotásokat, hogy közben saját különböző stílusukkal gazdagítják azt. Az idei szemle alkotásai között találunk olyant, ahol a fény és az árnyék konkrét főszereplőjévé vált a kompozíciónak, de olyant is, ahol megszemélyesítve ellentét- ugyanakkor összefonódó szerelmespárt alkotnak.
Van ahol az árnyék mellék szereplő a fényben úszó kompozíciókon, s csupán finoman hangsúlyoz arcvonásokat, épülettagozatokat, textíliákon a világosan fénylő és mély sötét anyagok ellentéte sugallja ezt a kettősséget. Olykor a fény és az árnyék a fekete-fehér grafikákon csupán a műfaj sajátos színi adottságai révén van jelen, anélkül, hogy konkrétan szólna róluk a művész, máshol pedig látszó ag teljesen kimarad és csupán a színek árnyalatai révén, vagy a szórt fényben felragyogó koloritban köszön vissza. A kiállítás megtekintése után megerősödünk érzésünkben, miszerint a fény az, mely életet visz a művészetbe, ugyanakkor pedig a művészet az, mely az értelmet, életet aranyozza be fényével.
Ziegler Ágnes művészettörténész
Minden jog fenntartva
Kőrösi Csoma Sándor Alapítvány
Adószám: 18056594-1-42
Cím: 1088 Budapest, Múzeum krt. 4/B.
Alapítványunk számlaszáma:
11742104-20025919-00000000
Az 1990-ben létrehozott alapítvány eredeti céljai között szerepelt egy Emlékház létesítése Csomakőrösön, Múzeum és dokumentációs központ alapítása Kovásznán, Csoma-kutatások ösztönzése, az anyanyelvi kultúra ápolása a nagy tudós szülőföldjén.