Csoma tárlat katalógus 2011
Jel – Képeink
Előszó
Definíciója szerint a jelkép egy olyan sűrített jelentéshordozó kép, mely egy elvont, távoli, kimondhatatlan vagy behatárolatlan fogalmat képvisel, egy mélyebb értelmet sugalló jelzés. Értelmezési és használati előfeltétele az elvonás folyamatának visszafordítása, a titok feloldása, ami csak a beavatottaknak lehetséges.
A művészet eleve egy jelképekkel operáló rendszer. Már az őskori barlangművészet általunk ismert képei sem elsősorban ábrázolásra, hanem tartalmak jelképes közlésére alapoznak. A jelképes jelentésrendszerrel gazdagított ábrázolás csúcspontját érte el többek között a középkori keresztény művészetben, szentek ábrázolásában, ahol egyetlen jelképes tárgy idézi fel a szent élet- és szenvedéstörténetének egész univerzumát, illetve a 15-17. századi németalföldi művészetben, mely minden megjelenített hétköznapi tárgyhoz, jelképes – a mai néző számára már nehezen megfejthető – jelentés- tartalmat rendelt. A művészettörténet tudománya és az ikonológia, ikonográfia segédtudománya vállalta fel, hogy a mai nézőnek értelmezési kulcsot adjon a kezébe, mellyel ezek a jelképek megfejthetők, értelmezhetők. A szimbolizmus és a 20. században erőre kapó absztraktizáló művészeti irányzatok magát az ábrázolási formát, a megjelenítést változtatták jelképessé, melynek értelmezésében, feloldásában már nem is annyira a tanulható sémák, hanem az empátia játszik fontos szerepet.
A Kőrösi Csoma Sándor tárlat 2011-es évi kiírásában a művészeti szempontból tágan értelmezhető téma, a tulajdonrag és a szóelválasztás révén szűkített. A felhívás szövegében is utalás történik arra, hogy egy bizonyos – konkrétan meg nem határozott – csoport identifikációs jelképeire kívánja helyezni a hangsúlyt. A beérkezett munkák ennek értelmében különböző hovatartozási jelképrendszereket fogalmaznak meg. A legtöbben a magyarság mitológiai eszköztárából merítenek, nemzeti jelképeket vonultatva fel. Mások a művésztársadalomhoz, a keresztény világhoz, illetve a világegyetemhez való hovatartozásukat fogalmazzák meg közismert jelképek segítségével. De jelképpé alakul maga a vonal, az árny, az anyag is azoknál a szerzőknél, akik a fehívásban a jelkép szó elválasztásával érzékeltetett jelzésszerűségre, a jel és a kép elhatárolásának kihívására válaszoltak műveikkel.
A jelkép és a művészet is akkor működik igazán, akkor vált ki katarktikus élményt, ha egyszerre érthető és árnyalt, egyszerre beszédes és visszafogott, érzékletes és elvont. Ennek értelmében, jelen kiállítás képei közül is azok a kiemelkedőek, az emlékezetesek, melyek ezen a finom határmezsgyén maradva, a jelképek ábrázolását az egyéni művészi kifejezőeszközökkel és művészi egyéniséggel ötvözni és közvetíteni tudják.
dr. Bálint Ágnes
Minden jog fenntartva
Kőrösi Csoma Sándor Alapítvány
Adószám: 18056594-1-42
Cím: 1088 Budapest, Múzeum krt. 4/B.
Alapítványunk számlaszáma:
11742104-20025919-00000000
Az 1990-ben létrehozott alapítvány eredeti céljai között szerepelt egy Emlékház létesítése Csomakőrösön, Múzeum és dokumentációs központ alapítása Kovásznán, Csoma-kutatások ösztönzése, az anyanyelvi kultúra ápolása a nagy tudós szülőföldjén.