Az ismeretlen zágoni Csoma levelesláda

Dima-Csoma Endre

     A modern tibetológia alapjait lerakó Csoma Sándor neve, miután 1834-ben  Kalkuttában kiadta a tibeti-angol szótárt, és a tibeti nyelvtant, valamint a buddhizmusról szóló tanulmányait, hamar ismertté vált.
     Dr. Duka Tivadar magyar származású angol orvos érdeme — aki egy időben éppen Dardzsilingben teljesített orvosi szolgálatot —, hogy összegyűjtötte Csoma leveleinek, dolgozatinak nagy részét, és 1884-ben angol és magyar nyelven kiadta. Ezt követően a huszadik század első felétől napjainkig robbanásszerűen jelentek és jelennek meg tudományos és regényes jellegű könyvek, dolgozatok, amelyekben a szerzők a mai napig igyekeznek eltüntetni a nagy, tudós zarándok útjában és tudományos munkásságában lévő meglehetősen sok fehér foltot, s ahol ez nem sikerül, ott saját gyártmányú fikcióval töltik ki. Így van ez a Csoma család származását illetően is.
     A Székely Oklevéltárakban lévő lustrák kétségtelenül bizonyítják a család Zágonból való eredését, amit aztán az 1764-bek kiadott kőrösi Keresztelőkönyvbe illetve más anyakönyvekben követhetünk, egészen a családnak Kőrösről való eltűnéséig.
     A Zágonban maradt család sorsával senki nem foglalkozott. Éppen ezért tartjuk jelentősnek, a mostanáig lappangó Csoma levelesláda előkerülését, hiszen a közös eredet, a nagyjában azonos életformát is jelenti az orbaiszéki Csoma családok között. A levelezések megismerése betekintést enged a zágoni Csoma ág életébe, mi több, egy hajdani lófőszékely családról fest hiteles képet. De ami talán a legfontosabb: hozzájárul az olyan tévhitek eloszlatásához, amelyek szerint Kőrösi Csoma Sándor szegény családból származott volna.  
    A Csoma névvel elszórtan az egész történelmi Magyarország területén találkozhatunk. Így Somogy megyében, Kaposvár és Dombóvár között egy Csoma nevű helységgel, Szatmár megyében a Nagykároly melletti Csomaközzel, Kolozs megyében Csomafájával, a székelyföldi Gyergyószéken Csomafalvával, de egyes források alapján létezett egy Beregszásztól délre fekvő Choma (Chama, 1327.) nevű település is. (1) A legrégebbi előfordulása a névnek eddigi adatok szerint a XIII. századra tehető: egy Ugocsa megyei település-sorból Csoma falu és azonos nevű kisnemesi rangú lakói szerepelnek. (2) Eredete és etimológiája máig vitatott, az viszont bizonyos, hogy Székelyföld területén már a XVI. században találunk említést ilyen nevű személyekről: 1575-ben Udvarhelyszéken az agyagfalvi Csoma Gergely szerepel, Orbaiszéken pedig 1576-ban gelencei Chomay Miklós Báthory Istvántól nyer nemesi oklevelet. (3) Egyes történetírók pedig szintén Háromszékről származtatják az 1544-ben, Zemplén vármegyében felbukkant Csoma Imrét, a tolcsvai és ragyolczi Csomák elődjét (4), mely családból származik a neves genealogus, heraldikus Csoma József, a Magyart Tudományos Akadémia tagja.
     Pálmay József szerint a háromszéki Csoma családok ősi fészke Gelence volt: “Egy ága e családnak még a XVI. században Kőrösre, s egy másik Zágonba szakadt”. (5) Közel fél évszázaddal később ákosfalvi primor vitéz dr. Szilágyi László genealógus Kőrösi Csoma Sándor halálának századik évfordulójáról megemlékezve a Magyar Családtörténeti Szemle 1943. novemberi számában részletesen és tudományosan foglalkozik a székelyföldi Csoma családokkal, és többek között rámutat Csoma Sándor, addig ismeretlen zágoni eredetére. (6)
     Bár azóta jelentősen többet tudunk a világhírű nyelvtudós életéről, családjáról, felmenői eredetének történészeink mégsem tulajdonítottak különösebb jelentőséget. Így nem meglepő, hogy a zágoni Csoma család emléke is kifakulni látszik. Talán ez így is maradt volna, ha egy véletlen folytán nem kerül birtokunkba Csoma Rózália dédnagyanyám révén a zágoni Csoma család levelesládája. Az 1750-1865-ös időszakot átölelő levelezések, tulajdonjogot igazoló tanúvallomások, hagyatékok stb., sajnos csak töredékei a család teljes irattárának. A kis magyar világ idején a geresdi származású grafikus, fotóművész, érdemes művész, Koffán Károly a székely népi hagyományok után kutatva érkezett Háromszékre. Ittléte alatt pedig a papolci Imreh családnál és Zágonban ükapáméknál vendégeskedett. Ideje nagy részét a régi házak padlásán töltötte, s a talált iratokat a család beleegyezésével magával vitte. A megmaradt dokumentumok közül is, feltételezhetően, sok elkallódott azalatt az idő alatt, amíg nagyapám a családfa összeállítása érdekében össze nem gyűjtötte őket. A fennmaradt anyagok viszont családtörténeti jelentőséggel bírnak, ugyanis segítségükkel sikerült beazonosítani az 1683 (7) és 1782 (8) között élt személyeket.
     Az erdélyi fejedelmek korabeli lustráiból tudjuk, hogy Első ismert ősei a családnak zágoni Csoma Máté, Keresztes, János, Bálint és Dávid szabad székelyekként (9) esküdtek fel Rudolf császár hűségére. Feltehetőleg mindannyian testvérek, unokatestvérek, de minden kétséget kizáróan közeli rokonok voltak. Két generációval később, az 1683-as katonai összeírásban már a lófő rendben kell keresnünk az utódokat: Csoma György és testvére, János és Csoma Balázs, aki akkor már Kőrösről írta magát – így vált a kőrösi Csomák gyökősévé. Bár a Csoma család ezen a ponton ketté szakadt, a rokonság tudatának hagyománya évszázadokon keresztül öröklődött az utódokban.
     Csoma János ős apám volt az, ki érdemeivel a Csomák helyét a zágoni lófők között kivívta, és 1683-ban orbaiszéki Mikes Pál Urat hadi vállalkozásaiban szolgálta. (10) A lófőség  megszerzése egy bizonyos vagyoni háttér megteremtését is feltételezte. Ezt a vagyoni helyzetet fenntartani több esetben is nehéznek bizonyult, hiszen elég volt, ha az utódok korán árván maradtak, rosszul házasodtak, bűntettet követtek el stb. és máris lezuhantak a társadalmi ranglétrán, némely esetben akár jobbágysorba is taszíttattak. Számos eset bizonyítja azt is, hogy lófő családok az említett okokhoz hasonlók miatt az 1764-ben, Mária Terézia által felállított székely határőr-katonaság-ban már gyalogrendűként szolgálnak. Ellentétben azzal, amit egyes Kőrösi Csoma Sándor kutatók állítanak, kőrösi Csoma András és családja nem volt szegény sorsú, ellenkezőleg, kőrösi viszonylatban a jómódú és tehetősebb családok közé tartoztak.
     A zágoni Csoma család esetében azonban biztosan tudjuk, hogy vagyoni helyzetüket szilárdan megtartották, sőt, gyarapítani is képesek voltak. Erre tanúbizonyság a számos birtokbeazonosítási és vagyonmegosztási jegyzőkönyv (szám szerint: 13 db.), melyekből a család helyzetének bemutatása végett fontosnak tartottam bemutatni néhányat.
     Az 1795. április 27-én, Zágonban kelt hagyatéklevél, amelyben Csoma István József nevű fia, illetve András nevű fiának özvegye közt osztja szét vagyonát, részben tükrözi egy zágoni tehetősebb lófőszékely család helyzetét. Az oklevelek alapján beazonosított Csoma bennvaló, amely a falu központjában, a református templom mellett helyezkedett el — a Mikes-Szentkereszty-kert és az egykori “Thury Úr jószágának” szomszédságában -, rámutat a család ősiségére. Az öt oldalas testamentum részletesen tárgyalja a megosztást és a feltételeket: Csoma István megtartja magának a saját keresetéből szerzett hét darab szántóföldet, a lábasjószágokból a két nagyobbik ökröt, két tehenet és nyolc darab juhot. Józsefnek jut tizennyolc darab szántóföld, négy kaszáló, egy pár hámos ló egy csikóval, két kisebb ökör, két tehén és tizenöt darab juh. Menyének, Albu Annának és unokájának, Klárának, mezőn és erdőn tizennégy darab szántóföld, négy darab kaszáló, aImage lábasjószágokból két kisebb ökör, egy tehén, egy bika és nyolc darab juh. A közeptízesi bennvaló pedig Józsefnek marad. A hagyatéknak továbbá van egy említésre méltóan érdekes záradéka, amely szerint, ha Albu Anna nevet változtatna, és unokája, Csoma Klára mag nélkül halna el, ezen fent megírt javak minden törvény nélkül maradjanak vissza Csoma Istvánra és fiára, Józsefre.
     Az 1816. május 12-én, Zágonban kelt birtokmegosztási jegyzőkönyvből kiderül, hogy a Jákó Elek huszárfőhadnaggyal házasodott Csoma Klára – a korán elhalt apja után – fiúleányi alapon kéri nagybátyját, Csoma Józsefet, hogy adja ki az őt megillető részt a közeptizesi bennvalóból. Közös megegyezésre a bennvalót nem hosszában, hanem keresztben mérték ketté. Klára kapta a déli részt, az ősi házzal, József az északi részt -amely a Zágon porondjáig húzódott – az új házzal. Számos egyéb kontraktus és jegyzőkönyv teszi lehetővé, hogy egészben tekinthessük át a zágoni Csoma és vele rokon családok birtokainak változását és társadalmi helyzetük mozgását, de talán a legfontosabb arra rámutatni, hogy a zágoni lófő Csoma család közsségviszonylatban a módosabb családok közé tartozott. Szerény, de megbecsült tagjai közül kiemelkedik ősapám apja, huszár Csoma József, aki 1812 és 1813 között Zágon község katonabírája, 1815-ben már a református eklézsia fungens főmegyebírája. (11) Levelezéseiből fennmaradt öt levélemlék: 1812-’13 – számadás a falu bevételeiről és kiadásairól a fent megnevezett években; 1815 – felszólítólevél huszár Koréh Antal számára, a Papkútja nevű határban lévő híd javítása érdekében; 1819 – lista az egyházadó befizetésével elmaradt zágoni lakosokról; 1820 – lista azokról a hívekről, akik hátralékban voltak a tiszteletes úrnak járó terménybeli házzájárulással; 1826 – elismervény arról a 230 forintról, amit Stefán József kőműves pallér, a református papilak építésénél elvégzett munkája fejében vett fel Csoma József főmegyebírótól.
     Az utódok közül többnyire senki nem vállalt tisztségeket a későbbiekben, inkább megmaradtak az ősi székely foglalkozás, az állattenyésztés és a földművelés mellett.  Végül ükapám, Csoma Ferenc volt az, aki nem a földművelést választotta, hanem jó eredményekkel elvégzett iskolai tanulmányai után különböző hivatalokat vállalt. Az 1890-es évek közepén Fiúmében, majd a sósmezei vámnál volt finánc. Az 1900-as évek elején a zágoni közigazgatásnál mint községi végrehajtó volt alkalmazásban. 1914-től Bodzavámnál erdőőrként tevékenykedett. Azóta a zágoni lófőszékely Csoma család leányágra maradt, de emlékük él minden leszármazottban, és ezek után talán azokban is, kik Kőrösi Csoma Sándor emlékét tisztelik és kötődnek hozzá s családjához.

Zágoni Csoma Ferenc, Koffán Károly ajándéka a családnak
Az egykori ősi Csoma bennvaló a Második Katonai Felmérésen és ma.

     A család levéltárában fellelhető egy oklevél, amely közvetlen módon nem kapcsolódik a családhoz, de talán a legértékesebb dokumentumként tekinthetünk rá, hiszen történelmi fontossággal bír. A panaszlevél primipilus Csoma István idejéből származik, az írásával összevetve pedig feltételezhetjük, hogy ő volt a levél fogalmazója, így általa került a család birtokába a kivonat.
     Kelt.: 1762. augusztus 18. Zágon. “Tekintetes Királly Biro Ur Méltóságos Fő Tiszt Urunk eő Nagysága personalisa nékünk nagy jo patronus Urunk […]. Keserves és nagy gondviselő szándékát s akarattját Orbai Széki Királly Biro Turi László Uramnak alazattal kivanjuk előterjeszteni, mivel erőnk felett vagyon, el nem hordhatjuk. […].
     Így kezdődik a levél, melyben a zágoni jobbágy- és szabadrend fordul orbaiszéki Thúry Lászlóhoz, ki apját követve Háromszék alkirálybírája volt. (12) A határőrségben nem szolgáló zágoniaknak meg kellett küzdeniük a német tisztek elszállásolásával, és a határőrség fenntartásával járó nehézségekkel. A hat pontban összefoglalt panaszok és kérelmek a következők: 1.Tiltakoznak az alkirálybíró úr rendelete ellen, miszerint a stabilis házak (szálláshelyek) reparációjának költségei a zágoniakat terhelje, hiszen azt a Szék közös költségeken építtette. 2. A rendelet szerint a plájosoknak (határőrök) minden állomáson legyen egy őrház állítva. De mivel a zágoniaknak öt állomásuk van, az összes őrházak költségei meghaladják a képességeiket. 3. Tiltakoznak amiatt, hogy a kapitány úr kvártélyozásának minden költsége a zágoniakat terheli. 4. A hármas pont kiegészítése azzal a panasszal, hogy mindezek felett még meg is dulattak, tehát a kapitány erőszakot is alkalmaz. 5. Tiltakozás a kapitány úr kvártélyozást illető igényei ellen, hiszen Zágon rendelkezik megfelelő szálláshellyel, melyet a szék építtetett, ne akarja, hogy neki másutt kvártélyt fizessenek. 6. Tiltakozás a költségek igazságtalan elosztása ellen: a katonarend nagy része határőrré lett, a szervizium pedig a jobbágyrendre szállott volna, de Szentkereszty báró úr tiszttartója saját jobbágyaikat mentesítette a költségektől.
     A panasz képviselői alább a következő képpen szubszkribálnak: “Istállunk egész alázatossággal tekintetes Urnak igen alazatos szolgai Zagonban a plajosságtól megmaradt néhány szabadrendből álló szabad- és jobbágyrend.” E dokumentum hűen tükrözi a Mária Terézia kora beli háromszéki határőr-székely társadalom problémáit.
     Az zágoni és kőrösi Csoma család – leszámítva egyetlen és egyben leghíresebb kiemelkedő tudós-elméjét – nem volt történelemformáló jelentőségű család. Tagjai megmaradtak ősi egyszerűségükben, melyekről nagy családkutatók keveset tártak fel. Mindazonáltal fontos és szerves részét képezték a székely társadalom működésének, akár zágoni Csoma József katonabírót, akár kőrösi Csoma Balázst, a kőrösi Csoma család megalapítóját választjuk szemlélődésünk alapjául. Hiszen egy család értékét nem a gazdagsága, vagy viselt rangja teszi naggyá, hanem nemes alázatossága és nemzete iránti elkötelezettsége. A legnagyobb magyar ekképpen emlékezik meg a Csoma család büszke szülöttjéről:
“Egy szegény árva magyar, pénz és taps nélkül, de elszánt kitartó hazafiságtul lelkesítve bölcsőjét kereste a magyarnak […]. Távol a hazátul alussza örök álmát, de él minden jobb magyarnak lelkében. Nem magas helyzet, nem kincs a nemzetek védőre, hanem törhetetlen honszeretet […] és vas akarat.”

Irodalom:
1. Sebestyén Zsolt: Bereg megye helységneveinek etimológiai szótára, 2010., 36.
2. Magyarság és Nemzetiség I. sorozat, I. kötet, 1937., Budapest (szerk.: Mályus Elemér).
3. Magyar Családtörténeti Szemle, 1943. nov. sz.,: dr. vitéz ákosfalvi Szilágyi László: A székelyföldi Csoma családok és kőrösi Csoma Sándor származása.
4. Borovszky Samu: Magyarország vármegyéi és városai, Zemplén vármegye: Zemplén vármegye nemes családai (írta ifj. Reiszig Ede).
5. Pálmay József: Háromszék Vármegye Nemes Családjai, 119-120 o.
6. Magyar Családtörténeti Szemle, 1943. nov. sz.: dr. vitéz ákosfalvi Szilágyi László: A székelyföldi Csoma családok és kőrösi Csoma Sándor származása. 258., 263. o.
7. Székely Oklevéltár VIII. (2006): “Az 1683. évi bécsi hadjárat után”, 192. o.
8. Első református anyakönyvi jegyzék Zágonban.
9. Székely Oklevéltár IV. (2006): “1602. augusztus 1. Giorgio Basta által császári hűségre esketett Kézdi-, Orbai-, Sepsi- és Kászonszéki nemesek, lófők és szabad székelyek katonai összeírása”: 57. o.
10. Székely Oklevéltár VIII. (2006): “Az 1683. évi bécsi hadjárat után”, 193., 194. o.
11. Balog László, Málnási Levente: Források Zágon egyház-és művelődéstörténetéhez II. kötet (2014), 327. o.
12. Nagy Iván: Magyarország családai: Thúry család (Tamásfalvi).

Oldal megosztása Facebookon

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Scroll to Top